Pedagogiken

Förskolan där leken och det lustfyllda lärandet går hand i hand

Vad har ni för tanke med pedagogiken? Det är en av de vanligaste frågorna vi får när vi möter föräldrar som är intresserade av att låta sina barn gå på Varglyan.

Den korta versionen är att vår verksamhet genomsyras av glädje. Vårt motto är att ha roligt tillsammans. Vi har mycket uteverksamhet och fokus på god mat och hälsa. Vi tror på att leken och det lustfyllda lärandet går hand i hand.

Vi vill ge förutsättningar till dagar fyllda av lek och upplevelser, där barnen ges möjlighet att utveckla sin fantasi och kreativitet, och där nyfikenheten och lusten att lära lockas fram.

Vi pedagoger vill erbjuda en förskoleverksamhet där varje barn ges möjlighet att utvecklas utifrån sina unika förutsättningar. Med värme, lekfullhet och engagemang, och i en öppen och positiv stämning, vill vi att vår pedagogiska verksamhet ska utgöra ett viktigt komplement till hemmet.

Vi anser att en bra pedagogisk förskoleverksamhet utspelar sig på förskolan och i dess närhet. Barnen ska få bli trygga i sin närmiljö och utforska den utifrån sina egna förutsättningar.

armband.JPG

Vi jobbar med många olika medel - allt från saker vi hittar i naturen till målarpenslar, byggklossar, pärlor, böcker och iPads.

Varje barn ska få känna att just hen är betydelsefull, att dennes känslor och tankar blir respekterade.

Barnen ska få uppmuntran att våga uttrycka och stå för det de tycker och tänker, samt vara lyhörda för och respektera andras känslor och åsikter. Därigenom vill vi skapa en förståelse för och en insikt i att alla människor är olika.

Även de allra minsta övar sin motorik, både ute på gården och inne på Månen. Vi målar med händerna på papper eller i en app så att vi ser det med projektorn på väggen. Språket, bokstäverna, siffrorna - det finns så mycket roligt vi kan prata om. Vi har samling varje dag där vi sjunger och läser. Barnen tar ibland med sig en favoritbok eller en leksak hemifrån och vi pratar om detta i gruppen. Vi upptäcker saker på gården som vi tar in och undersöker, planterar eller lär oss av.


“Det är så roligt att lära sig måla och vara konstnär.”

— Ville, 4 år

 

“Det roligaste är att klippa ut figurer, rita datorer och skriva hela vägen upp till hundrafemton!”

— Erik, 5 år

“Att rita är roligaste pysslet! Och att göra böcker! Jag har gjort två böcker, en som jag ska skriva klart hemma.”

— Agnes, 5 år

 

“Att leka spioner i högkvarteret i buskarna är jättekul!”

— Alva, 4 år


Varje höst har vi fokus inställt på att skapa en trygg och positiv barngrupp där varje individ känner glädje och trygghet i gruppen, kommer till sin rätt och kan utvecklas, samspela med andra och lära utifrån sina unika förutsättningar.

Varje vårtermin arbetar vi med vänskap som gemensamt övergripande tema. Att lyfta fram vänskap blir en naturlig fortsättning på höstterminens övergripande tema och ger ett läsår med ett medvetet och tydligt fokus på vår vision, vår verksamhetsidé och våra övergripande mål.

Vi vill också skapa förutsättningar för ett förtroendefullt och öppet möte mellan personal och föräldrar, vilket leder till ett gott samarbete.

Även här jobbar vi utifrån premissen att varje individs åsikt bör mötas med självklar respekt, och tillsammans med föräldrarna jobbar vi på att det enskilda barnets och barngruppens behov ska vara den primära utgångspunkten för kooperativet.


“Jag har många kompisar! Dom är så glada! Man kan säga ‘Hur gick det?’ och sånt om dom blir ledsna.”

— Albin, 4 år

“Dom vuxna som jobbar här hjälper barnen och dom är så bra på att trösta barnen ifall dom blir ledsna. När våra barn har kommit kan dom gå här!”

— Josefin, 5 år

“Jag tycker det är roligast att göra geggamoja ute på gården när det har regnat.”- Thea, 3 år

“Jag tycker det är roligast att göra geggamoja ute på gården när det har regnat.”

- Thea, 3 år

Vi ser ett stort värde i att alla pedagoger har ett gemensamt arbets- och förhållningssätt, ser helheten och tillsammans skapar den röda tråden. Vi är positiva, tydliga, trygga vuxna som hela tiden finns där barnen är, och vi ser och möter varje barn utifrån dess unika egenskaper och personlighet.

Vi visar att vi är intresserade av det barnen gör och uttrycker, vi deltar i deras lekar och aktiviteter, vi utmanar och stimulerar och kan på så sätt ge varje barn stöd och stimulans i sin sociala utveckling.

Vi uppmuntrar och förstärker allt positivt hos varje enskilt barn, gärna så att många andra hör. Vi stimulerar också barnens samspel, hjälpsamhet, ansvar och empatiförmåga och hjälper dem att bearbeta konflikter och reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra.

Vi vill motverka stereotypa könsroller och könsmönster och vill istället skapa rika möjligheter för pojkar och flickor i olika åldrar att leka tillsammans. 

Vår verksamhet ska genomsyras av glädje. Vi ska ha roligt tillsammans!

Varglyans vision och värderingar

 

Vi arbetar för att varje barn ska känna glädje och trygghet i gruppen och vår grundläggande utgångspunkt är respekten för barns tankar, känslor, behov och intressen

 

Vi vill ge våra barn möjlighet att tillägna sig en stark självkänsla, en tilltro till sin egen förmåga och en medvetenhet om sitt eget unika värde

 

Vi har en rak och tydlig kommunikation till barn, föräldrar och kollegor.

Vi möter varje enskild individ - barn, förälder och kollega - med öppenhet, respekt och intresse.

 

Vi skapar ett klimat där leken får stort utrymme och där det sociala samspelets utveckling är betydelsefull.

 

Vi utgår ifrån att alla föräldrar vill sitt barns bästa.

Vi ser, uppmärksammar och bekräftar varje barn och möter det utifrån dess unika egenskaper och förutsättningar.

 

Vi skapar en förståelse för och en insikt i att alla människor är olika men har lika värde – och förmedlar det till barnen på olika sätt i den dagliga verksamheten.

 

Vi är lyhörda för och intresserade av föräldrarnas åsikter och synpunkter såväl när det gäller det enskilda barnet som verksamheten. Vi vill skapa förutsättningar för samverkan som bygger på tillit och förtroende.

i har ett medvetet förhållningssätt, är trygga, tydliga och närvarande vuxna som möter barnen med positiva förväntningar, utmanar uppmuntrar och sätter tydliga gränser.

 

Vi är goda förebilder och vi använder ett vårdat språk.

 

Vi är ständigt medvetna om att vi omfattas av sekretess.